De 7 grootste misverstanden over garantie

RedactieAlgemeen

Dacht u dat u na het verstrijken van de garantietermijn van producten die u heeft gekocht nergens recht meer op heeft? Dan heeft u het mis! Een overzicht van de grootste misverstanden over garantie:

Misverstand 1: “Garantietermijn verstreken, dus geen verplichting”

De consument moet altijd worden geholpen om een oplossing te vinden. Daarbij is de verwachte levensduur van een product leidend.

Misverstand 2: “Zonder bon geen reclamatie”

Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kan er worden verlangd dat u aantoont dat het bij die verkoper is gekocht.

Misverstand 3: “Eerst repareren, dan vervangen”

De consument mag kiezen. Alleen als herstel veel goedkoper is, mag vervanging worden afgewezen.

Misverstand 4: “Geen rechten tijdens uitverkoop”

Bij afgeprijsde producten gelden dezelfde wetten en regels. Het kan wel zo zijn dat er minder hoge verwachtingen aan het actieproduct gesteld moeten worden, zoals een kortere levensduur. Dat moet dan wel duidelijk zijn bij de aankoop.

Misverstand 5: “Klachten binnen 48 uur melden”

De wet schrijft iets anders voor. Na ontdekking van het mankement hebben consumenten twee maanden de tijd om te klagen.

Misverstand 6: “Niet goed? Tegoedbon!”

Als reparatie of vervanging niet mogelijk is bij een ondeugdelijk product, heeft de consument gewoon recht op teruggaaf van (een deel van) het aankoopbedrag. Een tegoedbon hoeft u niet te accepteren.

Misverstand 7: “Ik bepaal helemaal zelf de algemene voorwaarden”

Verkopers moet zich aan de wet houden. Het is verboden om alle risico’s uit te sluiten of over te hevelen naar de consument.

 

Bron: http://www.dezaak.nl/de-8-grootste-misverstanden-over-garantie-opgehelderd-1718945.html

RedactieDe 7 grootste misverstanden over garantie