Nieuwe mobiele telefoon leidt tot BKR-registratie

RedactieAlgemeen

Vanaf 1 januari 2017 is het voor consumenten die een smartphone met abonnement aanschaffen, beter zichtbaar dat ze de smartphone op afbetaling kopen en een krediet afsluiten. Een mobiele telefoon die u op afbetaling koopt, wordt per 1 mei 2017 bij BKR geregistreerd. 

Een mobiel abonnement met daarbij een toestel geldt dus nu als een schuld. Providers mogen de kosten van het toestel niet meer ‘verstoppen’ in de abonnementsprijs. Zij zijn verplicht om in hun advertenties en op hun websites de kosten voor telefoon en abonnement uit te splitsen. Providers moeten vanaf 1 januari 2017 in hun advertenties de waarschuwingszin ‘Let op! Geld lenen kost geld!’ opnemen.

Een mobiele telefoon die u op afbetaling koopt, wordt per 1 mei 2017 bij BKR geregistreerd. Het gaat alleen om kredietbedragen van meer dan 250 euro. Dus stel u koopt een toestel van 750 euro op krediet en betaalt dit in maandelijkse termijnen van 50 euro terug, dan wordt het kredietbedrag van 750 euro vastgelegd bij BKR als aflopend krediet. Het BKR maakt inzichtelijk welke schulden een persoon allemaal heeft zodat kredietverstrekkers goed kunnen inschatten of de klant financieel wel garant kan staan voor een lening. Providers zullen vanaf 1 mei om uw inkomen vragen als u een abonnement met mobiel wilt afsluiten.

Een mobiel op afbetaling kan door deze maatregelen gevolgen hebben voor de leencapaciteit van de consument. Een hypotheekverstrekker zal namelijk altijd kijken hoeveel kredietruimte er is voor het aflossen van de hypotheek. Hoe meer krediet u heeft uitstaan, hoe minder u kunt lenen voor een huis. Het geld wat u kwijt bent aan het afbetalen van uw schulden, kun u immers niet besteden aan de aflossing van uw hypotheek.

Een BKR-registratie hoeft niet per se nadelig uit te pakken. Wie zijn smartphone keurig maandelijks afbetaalt krijgt positieve BKR-noteringen. Een positieve status kan zelfs leiden in het voordeel van een huizenkoper. ‘Als hypotheekverstrekkers zien dat iemand goed van betalen is, kan dat juist vertrouwen wekken’, zegt een woordvoerder van het BKR.

Na afbetaling van uw krediet wordt een einddatum geplaatst zodat duidelijk is dat uw krediet is beëindigd. Het krediet (en eventuele bijzonderheden) blijft na de einddatum nog 5 jaar in het Centraal Krediet Informatiesysteem bij BKR zichtbaar.

Bron: Consumentenbond.nl en BKR.nl

RedactieNieuwe mobiele telefoon leidt tot BKR-registratie