Online winkelen en het herroepingsrecht

RedactieConsumentenrecht

Het gebeurt u vast wel eens dat een online gekocht product erg blijkt tegen te vallen op het moment dat u het daadwerkelijk in handen hebt. Bijvoorbeeld kleding die toch niet goed zit of een product dat niet aan uw verwachtingen voldoet. U kunt zich dan beroepen op het herroepingsrecht. In deze blog zal uitgelegd worden wat dit is, hoe het werkt, wanneer u hier een beroep op kunt doen en wanneer dit niet kan.

Wat is het herroepingsrecht en hoe werkt het?

Het herroepingsrecht is een wettelijk recht dat inhoudt dat onder andere de online aankoop van een product binnen 14 dagen ongedaan kan worden gemaakt. De wettelijke basis hiervoor is art. 6:230o BW en in de wet het herroepingsrecht het ontbindingsrecht. De termijn van veertien dagen gaat lopen op de dag waarop u het product ontvangt of, als er sprake is van gespreide levering, de dag waarop u het laatste product ontvangt. De verkoper moet u laten weten dat u dit recht heeft. Dit kan bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden of door een kopje ‘retourzendingen’ op de website te plaatsen.

U oefent uw herroepingsrecht uit door binnen 14 dagen na ontvangst het retourformulier in te vullen en in te leveren of op te sturen of door heel duidelijk bij de verkoper aan te geven dat u het product retour wilt zenden. Nadat u te kennen heeft gegeven dat u het product terug wilt sturen, heeft u nogmaals 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk terug te zenden. Let goed op of de verzendkosten voor uw rekening komen of voor de rekening van verkoper.

Wanneer geldt het herroepingsrecht (niet)?

Volgens de wet geldt het herroepingsrecht in principe altijd, tenzij er sprake is van een uitzondering. De uitzonderingen zijn vastgelegd in de wet. Een paar van deze uitzonderingen zijn:

  • Aanbiedingen of producten in de uitverkoop
  • Producten die op maat zijn gemaakt of speciaal voor u zijn besteld
  • Diensten die aan u geleverd zijn (bijvoorbeeld het schoonmaken van een huis)
  • Hygiënische producten die niet verzegeld zijn opgestuurd (bijvoorbeeld ondergoed)
  • Producten waarvan de verpakking is geopend of die beschadigd zijn
  • Producten met een beperkte houdbaarheid
  • Tweedehands producten

Voor vragen over het herroepingsrecht of andere vragen kunt u ons bellen op 010 – 413 00 90.