Prijsfouten bij webwinkels, wat zijn uw rechten?

RedactieAlgemeen

Tegenwoordig zijn er meerdere websites die ‘prijsfoutjes’ op het internet melden. Webwinkels blijken nogal eens fouten te bevatten en dan is het zaak zo snel mogelijk te bestellen, als een smartphone voor 3 euro in plaats van 300 euro wordt aangeboden.

Maar hoe zit dit nou juridisch? Dient een webwinkel het product dat ook voor de aangegeven prijs te leveren?

Stel een zelfde situatie doet zich voor in een fysieke winkel. Op een prijskaartje bij de telefoon staat een prijs van 3 euro aangegeven. Een klant gaat ermee naar de kassa, maar zal het product niet voor die prijs meekrijgen. Dit klopt juridisch, want het is redelijkerwijs voor de klant te verwachten dat hij het product niet voor 3 euro meekrijgt. Bovendien is de betaling nog niet verricht.

Bij een bestelling online is de situatie net wat anders. Als klant zie je de telefoon staat en je bestelt en betaald hem direct. Omdat er een betaling is verricht, zou de koop tot stand gekomen zijn.

Helaas voor ons als consument hoeft de webwinkel het product dan als nog niet voor de te lage prijs te leveren. In 2008 heeft de Hoge Raad zich over deze kwestie gebogen. Wanneer een prijs voor een product online zo onwaarschijnlijk is dat een consument redelijkerwijs had kunnen weten dat het een ‘prijsfoutje’ betreft, dan hoeft de webwinkel slechts het geld dat door de consument is betaald terug te storten.

RedactiePrijsfouten bij webwinkels, wat zijn uw rechten?