Wat zijn mijn rechten als consument?

RedactieConsumentenrecht

images

Er zijn verschillende regels en afspraken om producten en diensten te kopen en verkopen. Dit is het consumentenrecht. Bij problemen tussen koper en verkoper kunnen consumenten op verschillende manieren hulp of advies krijgen.

Kopen aan de deur (colportage)

Koopt u iets aan de deur, dan heet dat colportage. Bij verkoop aan huis heeft u als consument extra bescherming. Zo hoeft u niet meteen te betalen. En na ontvangst van het product heeft u nog 14 dagen bedenktijd. Dit is de zogeheten afkoelingsperiode.

Koop op afstand

Bij koop op afstand koopt u bijvoorbeeld iets via internet of via de telefoon. Ook een bestelling bij een postorderbedrijf valt onder koop op afstand. Bij koop op afstand heeft u volgens de wet 14 dagen bedenktijd. Binnen die termijn kunt u het product terugsturen en uw geld terug krijgen. U hoeft niet aan te geven waarom u het product terugstuurt.

Nieuwe regels voor verkoop aan consumenten

Sinds 13 juni 2014 gelden nieuwe consumentenregels. De nieuwe regels versterken de positie van consumenten. Zo hebben consumenten geen 7, maar 14 dagen bedenktijd voor aankopen op afstand. Bijvoorbeeld online of via de telefoon. Ook bij verkoop op straat en aan de deur is de bedenktijd 14 dagen bij aankopen boven de € 50.

De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die op of na 13 juni zijn gesloten. De ‘oude’ regels blijven van toepassing op overeenkomsten die vóór 13 juni tot stand zijn gekomen.

Garantie

Koopt u een product in de winkel? Dan moet u ervan uit kunnen gaan dat het product in orde is. Dit heet wettelijke garantie. Gaat een product toch stuk, dan heeft u recht op reparatie of een nieuw product. Bovenop de wettelijke garantie geldt vaak nog een fabrieksgarantie. Voor sommige producten kunt u ook garantie bijkopen.

Incassobureaus

Bent u te laat met het betalen van een rekening? Dan kan een ondernemer een incassobureau inschakelen om het openstaande bedrag van u op te eisen. Dit brengt extra kosten met zich mee. De ondernemer brengt deze bij u in rekening. De (buitengerechtelijke) incassokosten zijn aan een maximum gebonden.

Ongevraagde toezending van producten

Heeft een bedrijf u ongevraagd een product gestuurd? Of heeft u geen toestemming gegeven aan het bedrijf om het product op te sturen? Dan mag u het product houden zonder te betalen. Wilt u het toch terugsturen, dan moet het bedrijf de kosten hiervoor betalen.

bron: www.rijksoverheid.nl

RedactieWat zijn mijn rechten als consument?