Welke rechten heb ik bij een kapot product?

RedactieAlgemeen

Als u iets koopt heeft u recht op een goed product. Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op 2 jaar wettelijke garantie. In de Europese regels staat inderdaad deze termijn, maar in de Nederlandse wetgeving ontbreekt een dergelijke bepaling. Onze wet stelt dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product. In dit artikel wordt uitgelegd wanneer u precies recht heeft op wettelijke garantie en daarnaast zal er worden ingegaan op de functie van andere soorten garantie.

Wanneer is een product niet goed en wat mag ik verwachten?
De wettelijke garantie is van toepassing indien u een product heeft gekocht dat ondeugdelijk is zonder daar zelf schuld aan te hebben. Er is sprake van ondeugdelijkheid van een product indien het niet aan uw verwachtingen voldoet. Hiervan is onder meer sprake van indien:

  • het niet compleet is
  • het beschadigd is
  • het al snel kapot is, of het niet goed doet
  • u er niet mee kunt doen, wat de verkoper gezegd heeft
  • het korter meegaat dan verwacht

Wat u van een product mag verwachten hangt onder andere af van de informatie van de verkoper of in de reclame, het merk, de prijs, of het product nieuw is of tweedehands en het soort winkel.

Andere voorwaarden
Daarnaast dient voor toepassing van de wettelijke garantie te zijn voldaan de volgende voorwaarden:

  • U hebt het product op een normale manier gebruikt.
  • Het product is niet kapot gegaan of beschadigd geraakt door normale slijtage.
  • U hebt het product goed onderhouden.
  • U hebt het product niet zelf kapot gemaakt of beschadigd.
  • U bij de verkoper klaagt binnen twee maanden nadat u ontdekte dat het product niet goed is.

Wie moet bewijzen?
Denkt de verkoper dat u het product zelf kapot hebt gemaakt? Dan gelden de volgende regels:

  • Is het product binnen 6 maanden na aankoop kapot gegaan? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Kan hij dat niet en voldoet u aan bovenstaande voorwaarden? Dan hebt u recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
  • Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was en aan het product ligt. Kunt u dat niet? Dan moet u de reparatie zelf betalen en hebt u geen recht op een nieuw product.

Waar heb ik recht op?
Als uw product niet deugt heeft u recht op gratis, nieuw product, of teruggave van uw geld. Dit geldt eveneens indien u iets in de uitverkoop koopt. Het kan soms zijn dat de verkoper vraagt om bij te betalen voor de reparatie of een nieuw product. U bent niet verplicht om daarmee akkoord te gaan. U kunt er namelijk altijd voor kiezen om de overeenkomst te beëindigen, waarna u uw geld terug krijgt.

Wat heb ik aan de fabrieksgarantie of verkopersgarantie?
Dit is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Is garantie bijkopen verstandig?
Soms kunt u bij een product extra garantie bijkopen. Dit heeft alleen zin als u hierdoor meer rechten krijgt dan u al heeft volgens de wettelijke garantie. Uw wettelijke recht op een goed product geldt immers ook na de garantieperiode.

 

 

RedactieWelke rechten heb ik bij een kapot product?