Garantie na aankoop van een huisdier?!

RedactieAlgemeen

Het is 2019! Een jaar vol goede voornemens, uitdagingen en nieuwe aankopen. Als een product na aankoop beschadigd is of niet aan uw verwachtingen voldoet, zult u te maken krijgen met het consumentenrecht. Het consumentenrecht dient ter bescherming van de consument tegenover een professionele partij, ofwel een winkel of bedrijf. Er is wettelijk vastgelegd dat een product dat u heeft gekocht, moet beantwoorden aan de overeenkomst die u met de verkoper bent aangegaan. Bij de aankoop van een product geldt dat het gekochte product de eigenschappen moet bevatten die u van het product mag verwachten. Dit wordt ook wel conformiteit genoemd. Deze wettelijke garantie geldt dus voor producten, maar hoe zit dit bij de aanschaf van huisdieren? Dat zal in onderstaand stuk worden behandeld.

In beginsel geldt het consumentenrecht ook bij de aankoop van een huisdier. Dit betekent dat de verkoper van huisdieren een dier moet ‘leveren’ dat de eigenschappen bezit die u redelijkerwijs mag verwachten. Als u een huisdier koopt, mag u er van uit gaan dat het dier gezond is. Bovendien mag u verwachten dat het dier de eigenschappen bezit die door de verkoper zijn toegezegd.

Wanneer u van plan bent om een huisdier te kopen, is het verstandig om op de hoogte te zijn van uw rechten. Zo weet u indien er na aankoop onenigheid ontstaat tussen u en de verkoper waar u recht op heeft en welke stappen u kunt ondernemen.

 

Garantie

Na de koop van een dier heeft u recht op een garantieperiode van zes maanden. Blijkt binnen zes maanden dat het dier niet volledig gezond is? Dan wordt vermoed dat het dier bij aankoop al ziek was. De verkoper moet in dat geval bewijzen dat dit niet het geval was. Komt u er na (meer dan) zes maanden achter dat uw huisdier ziek is, dan wordt het erg lastig om te stellen en bewijzen dat dit reeds bij de aankoop het geval was.

In het algemeen geldt binnen het consumentenrecht dat indien sprake is van een gebrek, de verkoper dan verplicht is het gebrek te herstellen of het product te vervangen. Dit geldt ook bij de aankoop van een huisdier. Echter, het vervangen van een huisdier is niet wenselijk. In de praktijk zal de koper veelal eisen dat de verkoper (een deel van) de koopprijs terugbetaald.

 

Wanneer geldt deze bescherming niet?

De bescherming die wordt geboden door het consumentenrecht, geldt alleen in de gevallen waarin sprake is van een consumentenkoop. Dit is het geval wanneer u als consument een product koopt bij een professionele verkoper. Hierbij kunt u denken aan een bedrijfsmatige fokker of handelaar. U heeft dus geen recht op de consumentenbescherming wanneer u een huisdier koopt van een particulier.

Tevens is het belangrijk om te weten dat u als koper ook een plicht heeft, namelijk de onderzoeksplicht. Voor een koper daadwerkelijk over gaat tot koop, kan de koper zich laten informeren over bijvoorbeeld (erfelijke) eigenschappen van een bepaald ras of de gezondheid van het dier. U kunt dit doen door vragen te stellen aan de verkoper van het dier.

Heeft u naar aanleiding van dit stuk nog vragen of heeft u een andere juridische vraag? Dan kunt u ons bellen op 010-4130090.