Heeft u met Black Friday een nieuwe wasmachine gekocht waarvan u achteraf spijt heeft? Bijvoorbeeld omdat de korting toch niet zo aantrekkelijk was als het leek. In dit artikel wordt uitgelegd wat u dan kunt doen.
Hiervoor is het belangrijk onderscheid te maken tussen iets wat u in de winkel heeft gekocht of iets wat u online, telefonisch of aan de deur heeft gekocht. Namelijk, als u iets online, telefonisch of aan de deur heeft gekocht geldt er een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Bij een koop in een winkel is het uitgangspunt: koop is koop.
Wettelijke bedenktermijn
Voor online, telefonische en aankopen aan de deur geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Deze bedenktermijn eindigt 14 dagen na de dag waarop uw product is geleverd (bij meer producten in 1 bestelling rekent u vanaf de dag na levering van het laatste product). Om hier gebruik van te maken moet u binnen deze termijn de verkoper te laten weten dat u van de koop afziet. De verkoper dient dan het volledige aankoopbedrag terug te betalen. De verkoper mag je de kosten van retourzending in rekening brengen, wel dient hij dit vooraf te hebben vermeld, bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden.
Wat betekent koop is koop?
Als de koopovereenkomst eenmaal gesloten is kan u deze niet zonder reden meer ontbinden. Een koopovereenkomst kan ook gesloten zijn voordat u betaald, bijvoorbeeld als u dat bevestigt, met een handtekening of als u afspreekt het product later op te halen. Wat u wel kunt doen is in gesprek gaan met de verkoper. Alleen als de verkoper akkoord gaat, kun je van de koopovereenkomst af.
Het is verstandig om de algemene voorwaarden van de verkoper door te lezen. Daarin nemen verkopers soms ook andere mogelijkheden op zoals:
- Het product binnen 7 dagen ruilen
- De koop te annuleren, (soms tegen het betalen van de annuleringskosten)
- De mogelijkheid om een tegoedbon te accepteren
Goed om te weten
Per 1 januari 2023 mag er geen nep-korting meer worden vermeld, bijvoorbeeld met de zogeheten ‘van-voor’ prijzen, zoals doorgestreepte prijzen of kortingspercentages. Dit wordt gecontroleerd door de ACM (Autoriteit Consument en Markt). U kan hier echter niet zelf aanspraak op maken. Deze regels gelden daarnaast niet voor bederfelijke producten, producten die korter dan dertig dagen op de markt zijn en stapelkortingen.
Heeft u hulp nodig bij uw situatie? Bel dan naar de Rechtswinkel voor gratis advies op nummer: 010-413 00 90