Als koper heeft u bepaalde rechten als u bijvoorbeeld een wasmachine bij een winkel koopt. Zo mag u, als deze wasmachine niet goed blijkt te werken, het product terugbrengen en reparatie of vervanging eisen. En als u online bestelt mag u het gekochte altijd binnen 14 dagen terugsturen, ongeacht of er iets mis mee is of niet. Maar geldt dit ook wanneer u deze wasmachine bij een tweedehandszaak koopt? Hier zal ik in dit artikel op ingaan.
Ik begin met de vraag wanneer een product niet goed werkt. Over de vraag of een product goed is of niet valt te twisten. Juristen spreken in zo’n geval van non-conformiteit. Dit houdt in dat een product niet de eigenschappen bezit die de koper mag verwachten. Wat een koper wel kan verwachten hangt af van de omstandigheden van het geval. Belangrijk is wat de verkoper heeft gezegd over het product, maar ook wat de koper zelf heeft onderzocht. Als u bijvoorbeeld met de auto op vakantie wilt naar de Alpen, en hiervoor een auto aan wilt schaffen, dan moet u kunnen verwachten dat de auto die u koopt daadwerkelijk de berg op komt. Strandt de auto bij de eerste heuvel, dan is de auto non-conform en mag u vervanging eisen.
Geldt dit nou ook als u een tweedehands product koopt? Een tweedehands wasmachine zal immers nooit zo lang meegaan als een nieuwe. Er zijn hier twee factoren van belang. Ten eerste maakt het verschil of u koopt bij een professionele koper of op bijvoorbeeld marktplaats en ten tweede heeft u een plicht tot onderzoek. Bij een professionele koper mag u meer verwachten van een product, en valt u onder de regels van de consumentenkoop. Maar stel dat u een stofzuiger koopt bij de plaatselijke kringloopwinkel. Dan speelt de plicht tot onderzoek een rol, want u moet zelf uitzoeken of de stofzuiger het doet. Doet u dit niet, kunt u zich er niet op beroepen dat de stofzuiger thuis niet aangaat.
Kortom, een product moet voldoen aan uw verwachtingen. Maar uw verwachtingen moeten wel terecht zijn. Om te voorkomen dat u een kat in een zak koopt, doet u er altijd goed aan om bij een professionele verkoper kopen, of door in ieder geval zo veel mogelijk uw eigen onderzoek naar het product in kwestie te doen. Blijkt het toch niet goed? Dan kunt u de koop ontbinden of herstel of vervanging eisen.