Thuiszorg: waar kunt u terecht wanneer u ontevreden bent?

RedactieBestuursrecht, Sociaal Recht, Verbintenissenrecht

Thuiszorg kan voor veel mensen een uitkomst zijn. Thuiszorg kan zowel verpleging als huishoudelijke hulp omvatten. Vaak wordt het vanuit verschillende organisaties tegelijk geregeld.

Hoe wordt de thuiszorg geregeld?

Mensen met een ziekte, beperking of op hogere leeftijd kunnen recht hebben op vergoeding van thuiszorg. Hoe die zorg precies wordt geregeld, hangt af van iemands persoonlijke situatie. Een professionele zorgverlener stelt hierbij vast welke zorg nodig is en geeft daarvoor een zorgindicatie af.

Bij een blijvende behoefte aan intensieve zorg, zoals 24-uurs toezicht of hulp, wordt de zorg vergoed via de Wet langdurige zorg (Wlz). Is er geen Wlz-indicatie, dan wordt thuiszorg verdeeld over verschillende wetten. Huishoudelijke hulp valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en wordt geregeld door de gemeente. Verpleging en persoonlijke verzorging met een medische noodzaak vallen onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) en worden vergoed via de zorgverzekering.

Persoonlijke verzorging omvat bijvoorbeeld hulp bij opstaan, douchen, aankleden, toiletbezoek of tandenpoetsen. Afhankelijk van de medische noodzaak valt deze hulp onder de Zvw of de Wmo: is er een medische noodzaak, dan valt het onder Zvw; anders wordt het gezien als ondersteuning via de Wmo.

Uw rechten en plichten

Recht op inspraak in het zorgplan: Als cliënt heeft u het recht om voorkeuren aan te geven bij de invulling van uw zorg. De zorgaanbieder is niet verplicht om aan elke voorkeur te voldoen, maar moet uw verzoek wel serieus overwegen. Zeker wanneer het gaat om intieme handelingen zoals persoonlijke verzorging. Daarnaast heeft u recht op inzage in uw eigen medisch dossier. U heeft altijd het recht om uw zorgplan in te zien en kunt, indien nodig, verzoeken om aanpassingen, bijvoorbeeld om onjuistheden in uw dossier te laten corrigeren.

Recht op privacy: Het medisch dossier en zorgplan zijn alleen toegankelijk voor uzelf, de zorgverlener en anderen die direct betrokken zijn bij de behandeling. Over het algemeen mag informatie niet zomaar met derden, zoals familieleden, worden gedeeld zonder de uitdrukkelijke toestemming van de cliënt.

Plicht om mee te werken: Goede medische zorg kan alleen worden verleend als u daar voldoende aan meewerkt. Dit betekent dat u de zorgverlener altijd volledig en eerlijk op de hoogte moet stellen van de klachten en problemen die u heeft. U heeft daarbij ook de plicht om een veilige werkomgeving voor de zorgverlener te creëren. In principe kunt u aangeven dat u de aangeboden zorg weigert, maar dan is de zorgverlener niet verplicht om de zorg te verlenen.

Wat als u ontevreden bent?

Als u ontevreden bent met de zorg die u ontvangt kunt u de volgende stappen ondernemen:

  1. Ga allereerst in gesprek met de zorgverlener of zorgcoördinator: Vaak is er sprake van een miscommunicatie en kunt u samen tot een oplossing komen.
  2. Dien een klacht in bij de zorgaanbieder: Elke aanbieder is verplicht een klachtenregeling te hebben. Deze klachtenregeling staat vaak op de website van de zorgaanbieder of op de brochure die is verschaft. Op internet staan voorbeelden van klachtenbrieven die u kunt gebruiken.
  3. Is het niet opgelost met de klachtenregeling van de zorgaanbieder, dan kunt u de klacht voorleggen aan een geschilleninstantie. Alle zorgaanbieders moeten bij een onafhankelijke geschilleninstantie zijn aangesloten.
  4. In het uiterste geval kunt u naar de rechter stappen.

Indien u het niet eens bent met bijvoorbeeld een beslissing over de vergoeding van zorg vanuit de Wmo, kunt u binnen de daarvoor geldende termijnen bezwaar maken bij de gemeente.

Conclusie

Thuiszorg berust op een goede samenwerking tussen u en de zorgaanbieder. U heeft het recht om uw stem te laten horen, maar ook de verantwoordelijkheid om zorgverleners de ruimte te geven hun werk goed te kunnen uitvoeren. Bent u ontevreden over de zorg, dan is het belangrijk om eerst het gesprek aan te gaan met de zorgaanbieder die u ondersteunt. Indien dat niet tot een oplossing leidt, zijn er andere mogelijkheden.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? De Rechtswinkel Rotterdam is telefonisch bereikbaar op maandag en donderdag van 13:30 tot 17:30 en op dinsdag, woensdag en vrijdag van 8:30 tot 12:30.