Het coronavirus is momenteel het gesprek van de dag. De gevolgen van het virus zijn stukje en beetje meer merkbaar in onze samenleving. Ook de consument ondervindt de nodige gevolgen. Hoe moet het nu met uw geboekte vakantie? Of wat te doen als u eerder terug wil vanwege het coronavirus? Deze vragen zullen hieronder beantwoord worden.
Annulering
Het is mogelijk om uw reis kosteloos te annuleren indien het ministerie van Buitenlandse Zaken het reizen naar uw geboekte bestemming afraadt. Indien het voor de reisorganisatie niet mogelijk is om uw reis uit te voeren heeft u recht op terugbetaling van alle reiskosten. Het is bij de meeste reisorganisaties mogelijk om uw reis om te boeken. Wanneer er geen negatief reisadvies afgegeven is voor uw geboekte bestemming komen de kosten van annulering voor uw eigen rekening.
Reiskostenvergoeding
Mocht het zo zijn dat de reisorganisatie waarbij u een reis heeft geboekt de reis niet kan uitvoeren, dient u de mogelijkheid geboden te worden om uw reis kosteloos te annuleren. Ook is het mogelijk dat de reisorganisatie uw reiskosten terugbetaald. In de meeste gevallen krijgt u de kans om uw gratis om te boeken naar een ander moment of naar een andere locatie. Indien u daar niet mee akkoord gaat, heeft u recht op een teruggave van de betaalde reissom. Wanneer u zelfstandig een reis heeft geboekt, zonder de hulp in te schakelen van een reisorganisatie, is het helaas niet mogelijk om uw reiskosten vergoed te krijgen. In het geval de vliegtuigmaatschappij aannemelijk kan maken dat er sprake is van een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op een compensatie wegens instapweigering of annulering. Het uitbreken van het coronavirus is namelijk aan te merken als een buitengewone omstandigheid.
Voucher
Let op! In beginsel heeft u recht op terugbetaling na annulering. Het is mogelijk dat de reisorganisatie u een voucher aan zal bieden. U ben niet verplicht om deze voucher te accepteren, want u heeft namelijk de keuze om de voucher te accepteren of u kunt uw reissom terugvragen. Wij raden u aan om deze voucher te accepteren, aangezien u er een voordeel bij kan hebben indien de reisorganisatie failliet kan gaan waardoor zij niet meer in de mogelijkheid zijn om uw reissom terug te betalen. De voucher zou u in de toekomst later kunnen inwisselen.
Terug naar huis
U heeft de mogelijkheid om uw reis aan te passen wanneer er een negatief reisadvies is afgegeven. In sommige gevallen kan dit gedekt worden door uw reisverzekering. Mocht er geen negatief reisadvies zijn voor de bestemming waar u zich momenteel bevindt, dan krijgt u geen geld terug in geval van aanpassing van uw reis. Indien u momenteel in het buitenland zit en graag naar huis wil, is de reisorganisatie niet verplicht om u een vergoeding te betalen voor kosten die u maakt wanneer u langer in het buitenland moet blijven. De kosten kunnen gelegen zijn in extra kosten die langer verblijf of voor maaltijden. De reisorganisatie is wel verplicht uw eerste drie overnachtingen te vergoeden.