Wat gebeurt er als de servicekosten onverwacht stijgen? Dit artikel richt zich op de rechten die u heeft als huurder wanneer u wordt geconfronteerd met een verhoging van de servicekosten en welke acties u kunt ondernemen.
Servicekosten
Servicekosten zijn kosten die nog op de kale huur van de woning komen en kunnen bestaan uit de kosten voor de huismeester, schoonmaak en reparaties, evenals kosten voor nutsvoorzieningen (gas, water en elektriciteit), indien die niet apart in rekening zijn gebracht. Bij een all-in huurprijs is het achteraf verhogen of verlagen van deze kosten niet toegestaan.
Voorschot
In het geval dat u maandelijks een voorschot betaald aan de verhuurder en u van mening bent dat het bedrag niet klopt, kunt u uitleg aan uw verhuurder vragen over de servicekosten. Indien het voorschotbedrag niet in verhouding staat tot de daadwerkelijke kosten, kunt u de verhuurder verzoeken het voorschot aan te passen.
Jaarafrekening
De verhuurder is verplicht om vóór 1 juli een jaarlijkse afrekening van de servicekosten en de kosten voor de nutsvoorzieningen aan te leveren. Als u de jaarafrekening op of na 1 juli ontvangt is de jaarafrekening wel nog geldig. Bij een sociale huurwoning verjaart dit na 2,5 jaar en bij een vrijesectorwoning pas na 5 jaar. Het kan ook voorkomen dat u denkt dat uw jaarafrekening niet klopt, ook dit kunt u laten weten aan uw verhuurder. In de jaarafrekening moet u een overzicht zien van wat u daadwerkelijk heeft verbruikt. Als er geen gedetailleerd overzicht van het werkelijke verbruik bij de jaarafrekening zit, is de verhuurder verplicht om dit op uw verzoek aan u te kunnen laten zien.
Sociale huurwoningen – huurwoningen in de vrije sector
Bij een sociale huurwoning kunt u naar de Huurcommissie voor een uitspraak over uw voorschot of jaarafrekening. Bij onenigheid over de jaarafrekening moet u binnen 30 maanden actie ondernemen door de Huurcommissie in te schakelen voor een uitspraak. De uitspraak van de Huurcommissie is bindend, indien u het niet eens bent met de uitspraak, kunt u binnen acht weken bezwaar maken bij de kantonrechter. Als huurder in de vrije sector kunt u enkel advies vragen bij de huurcommissie. U kunt u het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of een advocaat naar de rechter te stappen.
Neem altijd eerst contact op met uw verhuurder. Indien u er niet samen uitkomt kunt u vervolgstappen nemen.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? De Rechtswinkel Rotterdam is telefonisch bereikbaar op maandag en donderdag om 13:30-17:30 en op dinsdag, woensdag en vrijdag om 8:30-12:30.