Klachten na aankoop van een fiets, auto, motor of caravan

RedactieConsumentenrecht

Na de aankoop blijkt de fiets, auto, motor of caravan een gebrek te hebben. Als koper kun je een garantie hebben op je aankoop en kun je daarmee terug naar de verkoper. Als je geen garantie hebt afgesproken dan kun je op basis van de wet de verkoper in sommige gevallen toch nog aanspreken

(Non-) Conformiteit en ‘wettelijke garantie’

Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product. Dat is een product dat geschikt is voor normaal gebruik. Dit wordt ook wel ‘wettelijke garantie’ genoemd. Kun je aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kun je van de verkoper herstel of vervanging van het product eisen. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek en dat wordt ook wel het conformiteitsvereiste genoemd. Welke eigenschappen je mag verwachten van het product is onder andere afhankelijk van:

  • het soort product
  • de prijs van het product
  • bouwjaar
  • kilometerstand of draaiuren
  • waar het product is gekocht (dealer of particulier)
  • informatie van de verkoper
  • informatie op de koopovereenkomst
  • aanbod in de brochure of folder van de fabrikant

In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een product is, hoe minder je er van mag verwachten. Zo mag men van een 9 jaar oude auto van € 2000,- met een kilometerstand van ruim 350.000km minder verwachten dan van een 2 jaar oude auto van €25.000,- met 40.000km op de teller.

Onderzoeksplicht en mededelingsplicht

Bij de koop van een nieuw product mag je er vanuit gaan dat deze de eigenschappen heeft die voor een normaal gebruik nodig zijn. Bij de koop van een gebruikt product zoals een tweedehands auto mag je daar niet zomaar vanuit gaan. De koper heeft dan de verplichting om onderzoek te doen, zoals het maken van een proefrit en doorvragen bij de verkoper.
Je mag bij de aankoop afgaan op wat de verkoper over het product vertelt. De verkoper heeft een informatieplicht. Hij moet je informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn.
Een particuliere verkoper is minder deskundig dan een professional. Daarom wordt er in dat geval meer onderzoek verwacht van de koper, bijvoorbeeld door middel van een aankoopkeuring.

Klachttermijn

Als het product gebrekkig is klaag dan zo snel mogelijk, maar uiterlijk 2 maanden na ontdekking van het gebrek schriftelijk bij de verkoper. Je kunt je rechten verspelen als je te lang wacht met klagen.

Bewijs

De bewijslast ligt bij de verkoper als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat het product niet gebrekkig is, moet hij dat bewijzen. Deze regel geldt alleen als je als particulier koopt van een professionele verkoper.

De bewijslast ligt bij de koper als het gebrek pas 6 maanden of later na de aankoop naar voren komt. Je moet dan bewijzen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen die je op grond van de overeenkomst mocht hebben. En dat het gebrek er al was ten tijde van de koop. Als de verkoper vervolgens aantoont dat het gebrek is veroorzaakt door verkeerd gebruik, dan moet je tegenbewijs leveren.