Kent u dat gevoel? U wilt een nieuwe vierwieler aanschaffen, maar de autodealer rekent op het laatste moment nog extra kosten die u óók dient te betalen. Vaak staan deze kosten in kleine letters in de advertentie opgenomen onder de noemer ‘autorijklaarkosten’ en variëren deze kosten tussen de 600 tot wel 1500 euro per auto. Autorijklaarkosten zijn bijvoorbeeld transportkosten, verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en recyclingbijdrage. Deze kosten móeten gemaakt worden om met de nieuwe auto uit de garage te kunnen rijden. In de wet staat dat alle onvermijdbare kosten van een product opgenomen moeten zijn in de advertentieprijs. Het is misleidend dat dit tot nu toe niet gebeurt.
Autorijklaarkosten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil een eind maken aan de onduidelijke prijzen die in de autobranche worden gehanteerd. De ACM is van mening dat transparante prijzen zowel de consumenten als de autobranche ten goede komt. Het vergelijken van auto’s en diensten wordt op deze manier vergemakkelijkt. Daarnaast wordt de concurrentie tussen bedrijven gestimuleerd wat zorgt voor scherpe prijzen, betere kwaliteit en betere service.
In de geadverteerde adviesprijs van een auto zitten straks alle onvermijdbare kosten. Dealers kunnen natuurlijk wel afwijken van de totale adviesprijs die in de advertentie staat. Consumenten kunnen ook onderhandelen over de uiteindelijke prijs waarvoor de auto wordt gekocht.
De Consumentenbond heeft eerder al actie gevoerd om de autoprijzen ‘inclusief rijklaarkosten’ te krijgen. Ook de ANWB heeft eerder aangegeven dat er nog veel onduidelijke prijzen zijn in de autobranche
Dwangsom
De ACM zal in eerste instantie de auto-importeurs aanspreken, omdat zij bijna altijd verantwoordelijk zijn voor landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal. Na 1 november 2016 kunnen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de onvermijdbare kosten niet in de adviesprijs zitten.