Bent u zelf verantwoordelijk voor uw retourzending?

RedactieAlgemeen

Bent u zelf verantwoordelijk voor uw retourzending?

Waarschijnlijk heeft u het weleens meegemaakt. U heeft online iets besteld, maar het is toch niet helemaal wat u zocht. U heeft dan de mogelijkheid om het pakketje retour te sturen. Maar bent u zelf verantwoordelijk voor de eventuele schade tijdens het vervoer? En is het ook uw probleem als het pakketje niet op zijn bestemming aankomt?

Voor wie komt het risico van de retourzending?

Wanneer u iets online besteld heeft, wordt er een koopovereenkomst gesloten tussen u en de verkoper. Tot het moment van bezitsverschaffing ligt het risico van eventuele beschadiging of verlies van het pakket bij de verkoper. Dit houdt in dat tot het moment dat u het product daadwerkelijk in uw handen krijgt, de verkoper het risico draagt. Vanaf het moment van de bezitsverschaffing gaat het risico over van de verkoper op de koper. Dit betekent dus dat u nu zelf verantwoordelijk bent voor eventuele schade of verlies van het pakket.

Dit zorgt er dus voor dat indien het product tijdens de retourzending beschadigt of kwijtraakt dit voor uw eigen rekening komt. Het is immers uw eigen verantwoordelijkheid geworden om ervoor te zorgen dat het product veilig bij de desbetreffende verkoper aankomt.

Originele verpakking

Vaak wordt bij een retourzending ook geëist dat het product in de originele verpakking wordt teruggestuurd. Soms wordt ook gevraagd dat het pakketje niet geopend is geweest. Dit mag een verkoper allemaal niet vragen. U moet namelijk als koper de mogelijkheid krijgen om het artikel uit te kunnen pakken en te kunnen bekijken om uw keuze te kunnen maken of u het wilt houden of niet. Door een ongeopende of originele verpakking te eisen wordt u in dit recht beperkt.

Wel moet hierbij worden aangemerkt dat dit wel moet zijn binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid. Als u namelijk het product al kunt beoordelen door de verpakking heen, zou het onredelijk zijn als deze toch zonder reden geopend zou worden. Bijvoorbeeld indien u een handtandenborstel koopt. Door de verpakking heen kan het product dan al beoordeeld worden. Alle informatie is dan al duidelijk.

Pakket aangetekend versturen

Een tip bij het versturen van retourzendingen is om het pakket aangetekend te versturen. Als u dit doet is de inhoud van uw pakket namelijk verzekerd tot een bedrag van €500 bij verlies of schade. Het kan natuurlijk zo zijn dat de inhoud van uw pakketje een waarde heeft die hoger is dan €500. Indien dit het geval is, kunt u er ook voor kiezen om het pakketje verzekerd te versturen. De inhoud is dan niet tot maximaal €500 verzekerd, maar tot maximaal €5.500.

 

Mocht u verder nog vragen hebben, kunt u ons bereiken op het volgende telefoonnummer: 0104130090