Online aankoop niet ontvangen, wat nu?

RedactieConsumentenrecht

 

Het internet afspeuren naar die ene leuke kast of dat boek waar u al zo lang naar uitkijkt. Met een paar klikken is uw bestelling afgerond en komt het pakket uw kant op. Sneller en makkelijker kan het bijna niet. Maar wat als uw product nooit wordt geleverd?

Wanneer u een product heeft besteld spreekt u vaak met de verkoper iets af over de levering. Zo kunt u bijvoorbeeld een vaste leverdatum of levertijd afspreken. In beide gevallen zijn er mogelijkheden om uw product te ontvangen of uw geld terug te krijgen.

Verwachte levertijd afgesproken

Wanneer u een levertijd afspreekt met de verkoper, moet het product binnen die periode geleverd worden. Heeft u het product binnen deze tijd niet ontvangen, dan moet u de verkoper eerst extra tijd geven om het product alsnog te leveren. Let hierbij op dat het belangrijk is om de verkoper te laten weten hoeveel extra tijd u hem geeft. Dit kan bijvoorbeeld via de mail of per brief. Hoelang u de verkoper extra de tijd geeft is afhankelijk van het product en de eerdere levertijd.

Heeft u het product na de extra levertijd nog niet ontvangen? Dan kunt u de koopovereenkomst ongedaan maken. De verkoper is dan niet meer verplicht om het product te leveren en u niet meer om te betalen. Wanneer u al heeft betaald moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Verwachte leverdatum afgesproken

Wanneer u een leverdatum afspreekt, moet het product op die datum worden geleverd. Wanneer u het product niet ontvangt heeft u twee opties. Indien u het product ook niet meer wilt hebben kunt u de koopovereenkomst ongedaan maken. De verkoper is dan niet meer verplicht om te leveren en u niet meer om te betalen. Wanneer u al heeft betaald, moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Indien u het product nog wilt hebben kunt u de verkoper extra tijd geven om te leveren. Stel de verkoper hiervan op de hoogte via de mail of per brief. Hoelang u de verkoper extra de tijd geeft is afhankelijk van het product en de eerdere leverdatum.

Geen leverdatum of levertijd afgesproken

Wanneer u niks heeft afgesproken over het moment van levering, geldt de wettelijke levertijd van 30 dagen. Ontvangt u het product niet binnen deze termijn, dan moet u de verkoper extra tijd geven om alsnog te leveren. Stel de verkoper hiervan op de hoogte via de mail of per brief. Indien de verkoper wederom het product niet levert, kun u de koopovereenkomst ongedaan maken.

Gebruik maken van uw bedenktijd

Wanneer uw online bestelde product niet wordt geleverd kunt u ook gebruik maken van uw bedenktijd. Deze bedenktijd eindigt 14 dagen na de levering van het product. Wanneer u gebruik maakt van uw bedenktijd hoeft u de verkoper geen extra tijd geven om te leveren en u hoeft het product niet te betalen. Wanneer u al heeft betaald moet de verkoper u uw geld teruggeven binnen 14 dagen. Stel de verkoper op de hoogte via de mail of per brief dat u gebruik wilt maken van uw bedenktijd en dat u uw geld terug wilt.