Waar moet ik op letten bij het accepteren van een voucher?

RedactieAlgemeen

Het coronavirus houdt het land al langere tijd in zijn greep en daardoor worden veel bedrijven steeds verder in het nauw gedreven. Door de coronacrisis kunnen veel bedrijven hun afspraken niet nakomen. U, als consument, heeft dan meestal recht op uw geld terug. Bedrijven bieden echter vaak andere oplossingen, zoals tegoedbonnen of vouchers. De vraag die daarbij rijst is waar u op moet letten als u een tegoedbon of voucher accepteert.

Voorop staat dat wij u aanraden dat u goed leest waarmee u akkoord gaat. Dit voorkomt discussie met het bedrijf. Bedrijven hebben zelf de ruimte om verschillende voorwaarden te stellen aan hun vouchers. Deze voorwaarden mogen echter niet onredelijk zijn. Wat redelijk is hangt af van de omstandigheden van het geval. Wij kunnen echter wel de volgende richtlijnen geven zodat u voor uzelf kan nagaan of een voucher redelijk is:
– Het moet een voorstel zijn waar u echt iets aan heeft.
– Het bedrijf mag u niet extra laten betalen voor de voucher.
– De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben (vaak is dat minstens 1 jaar).
– Als de voucher niet meer geldig is, maar u heeft nog niet het hele bedrag gebruikt, dan moet het bedrijf u het restbedrag terugbetalen.
– In het bedrag op de voucher moeten alle betaalde kosten zitten (bijvoorbeeld administratiekosten en reserveringskosten).
– De voucher moet gedekt zijn door een garantiefonds (als het bedrijf failliet gaat, dan betaalt het garantiefonds u de waarde van de voucher).

Let op dat vouchers met andere voorwaarden ook bestaan. Bepaal zelf of u met die voorwaarden akkoord wilt gaan. Als u dat niet wil dan hebt u vaak recht op uw geld terug!

Ten slotte: bedrijven geven verschillende tijdelijke oplossingen om zelf het hoofd boven water te kunnen houden. Als iedereen zijn geld terug zou vragen dan kan dat namelijk betekenen dat het bedrijf failliet zou gaan. Bedenkt u zich dus dat deze tijdelijke oplossingen vaak ook in uw belang zijn, want u wil misschien in de toekomst ook nog gebruik kunnen maken van de diensten van het bedrijf.