Wat zijn uw rechten als vliegtuigpassagier?

RedactieAlgemeen

Aankomende vrijdag begint de voorjaarsvakantie weer. In deze periode gaan vele mensen op vakantie, zowel naar de zon als naar de sneeuw. En onafhankelijk van of de warmte of de kou wordt opgezocht wordt er vaak gebruik gemaakt van het vliegtuig om op de gewenste bestemming te komen. Naast alle gemakken van het vliegen kunt u als vliegtuigpassagier te maken krijgen met verschillende problemen. Zo kan bijvoorbeeld uw vlucht vertraging oplopen, kan u bagage vertraagd zijn of  kunt u te maken krijgen met een overboeking van uw vlucht. Maar wat zijn nou uw rechten als deze situaties zich voordoen? In dit stuk wordt kort uitgelegd welke rechten u heeft als u als vliegtuigpassagier te maken krijgt met bovenstaande problemen.

 Vertraging vlucht

Het kan zijn dat uw vlucht vertraging heeft. U kan dan op grond van EU-wetgeving in sommige gevallen recht hebben op een compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Om voor deze compensatie in aanmerking te komen dient u allereerst vanaf een luchthaven in de EU te vertrekken, te vliegen met een EU-luchtvaartmaatschappij of naar een EU-land terug te vliegen met een luchtvaartmaatschappij die in de EU is gevestigd. Voldoet u aan één van deze drie voorwaarden heeft u in beginsel bij een vertraging van 3 uur of meer recht op een vergoeding. Bedraagt de vertraging meer dan 5 uur dan kunt u er ook voor kiezen om het geld van uw vliegticket terug te vragen en eventueel een terugvlucht te krijgen naar uw vertrekpunt. De hoogte van de vergoeding hangt af van hoe lang de vertraging duurde en de lengte van de vlucht. Het betekent echter niet dat wanneer u een lange vertraging oploopt dat u altijd recht heeft op een vergoeding.  Als er bijvoorbeeld sprake is van overmacht en de luchtvaartmaatschappij toont dit aan dan vervalt uw recht op compensatie. Voorbeelden van overmacht zijn stormen, een andere vliegroute op last van de luchtverkeersleiding, bommeldingen of stakingen. Als u recht heeft op een vergoeding dient u zelf een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Bagage vertraagd

Het is mogelijk dat uw bagage vertraging oploopt en dat u zich dus zonder bagage op uw bestemming bevindt. In dat geval dient u dit te melden bij de bagage servicebalie en moet u daar een PIR-formulier invullen. U kunt dan d.m.v. het opsturen van kopieën van dit PIR-formulier, de boarding pass en uw bagagebewijs een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Deze luchtvaartmaatschappij zal dan normaal gesproken de door u gemaakte kosten voor essentiële benodigdheden op uw bestemming vergoeden. Voorbeelden van essentiële benodigdheden zijn ondergoed of een tandenborstel.

Vlucht overboekt

Ten slotte kan het soms voorkomen dat u wordt geweigerd op uw vlucht wegens een overboeking. U kan dan kiezen om of het geld van het ticket terug te krijgen, of een nieuw vliegticket te vragen waarbij de luchtvaartmaatschappij u daarnaast verzorging dient aan te bieden. Daarnaast heeft u op grond van EU-regelgeving in beginsel recht op een vergoeding als u zich op tijd had aangemeld bij de incheckbalie en de luchtvaartmaatschappij geen goede grond heeft om u te weigeren. Het moet dan wel gaan om  of een vlucht die vertrekt vanaf een luchthaven in de EU, een EU-luchtvaartmaatschappij of  een vlucht waarbij u naar een EU-land terugvliegt met een luchtvaartmaatschappij die in de EU is gevestigd. Ten slotte mag er net als bij een vertraging van de vlucht geen sprake zijn van overmacht. Als u aan al deze voorwaarden voldoet heeft u dus in beginsel recht op een vergoeding en dient u een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Heeft u naar aanleiding van dit stuk nog vragen of wilt u meer weten over dit onderwerp, dan kunt u ons bellen op 010-4130090.